کی نا خوانده امضا کرده؟

شماره (187) چهارشنبه 22 اسد 1393 / 13 اگست 2014

10402038_665695206858036_3144410612192246638_n
محمد داود سیاووش
در حالیکه اهرم کاندیداتوری از چند کاندیدا به دو کاندیدا خورد شد و مدغم شدن به این دو تیم احزاب، گروهها و حتا خانواده ها را منقسم نموده در بسیاری موارد دشمنان آشتی ناپذیر به دوستان خلل ناپذیر و در پاره یی از موارد دوستان خون شریک به مخالفان و رقیبان همدیگر تبدیل شدند، در نهایت مردم در برابر دو انتخاب قرار گرفت که از آن جمله باید یکی را برگزینند: رفتن مردم در دور دوم به پای صندوق های رأی با بر آمدن اشیای عجیب و غریبی چون اسکاشتیپ و مواد قرطاسیه و غیره از درون صندوق های رأی هنگام بازشماری آرأ و مشاهدۀ حالاتیکه حتا در صندوق های خالی بیش از چند صد رأی بنام یک کاندیدا قلمداد شده بحران اعتماد در زمینه شفافیت انتخابات را به حد اعلی افزایش بخشید.
با پا در میانی جان کیری در مرحلۀ اول بحران مهار شد و توافقات لفظی در زمینه تشکیل حکومت وحدت ملی به وجود آمد، اما با پرواز جان کیری از میدان هوایی به سوی کشورش این توافقات لفظی هم به باد هوا رفت و جدال و بحث های دو رقیب بار دیگر اوج گرفت، تا آنکه بار دوم جان کیری وارد صحنه شده این بار سندی شامل توافقات هر دو کاندیدا به امضأ رسید، اما باز هم هنوز رنگ قلم دو کاندیدا در امضای توافقات خشک نشده بود که اختلافات در درک مفاد سند امضأ شده میان طرفین بالا گرفت که این میتواند یک مضحکه باشد.
این اختلافات در مرحلۀ کنونی در زمینه های ذیل به وجود آمده:
1- تقسیم قدرت
ستاد انتخاباتی دکتر عبدا لله مدعیست بر اساس مفاد آن سند زمانیکه روند عادی دموکراسی معطل میشود و حکومت وحدت ملی ایجاد میگردد رییس اجرائیوی به رهبری اپوزیسیون به وجود می آید که این خود نوعی از تقسیم قدرت است و پُست های بلند دولتی و امنیتی به صورت مساویانه تقسیم میشود، این ستاد در ارایه این ادعا به مفرداتی از سند امضأ شده هر دو رقیب اشاره میکند در حالیکه ستاد انتخاباتی دکتر غنی تقسیم قدرت را برداشت نادرست شایع شده میخواند و دکتر غنی به خبرنگار بی بی سی میگوید سندی را که او امضأ کرده موافقتنامه تقسیم قدرت نیست به گونه یی که وزارتخانه ها بین دو رهبر تقسیم شود، در حالیکه دکتر عبدا لله به خبرنگار بی بی سی میگوید که رییس جمهور بخشی از صلاحیت های خود را میتواند به این مقام جدید که در دو سال آینده نخست وزیر اجرایی خواهد بود بدهد. آقای عبدا لله میگوید که در سند موضوع تقسیم قدرت گنجانیده شده و هر دو نامزد میخواهند افراد خود را در پُست های کلیدی وزارتخانه ها بگمارند.
اتکاء تیم دکتر عبدا لله به مادۀ پنجم سند پیوست این اعلامیه میباشد که بر اساس آن:«تعینات در مقام های کلیدی امنیت ملی، نهادهای مستقل و اقتصادی حکومت با در نظرداشت اصل ایجاد تساوی و برابر بین انتخاب رییس جمهور و رهبر اپوزیسیون صورت میگیرد. مقامات وزارتخانه ها، قضاء، مقرری های کلیدی در سطح ولایات با در نظرداشت اصل نمایندگی عادلانه توسط رییس جمهور به مشورۀ رهبر اپوزیسیون صورت میگیرد.»
2- درک از مفهوم بُرد بُرد و بُرد و باخت
تیم دکتر عبدا لله به فورمول بُرد بُرد در این سند باور دارد اما سخنگوی تیم دکتر غنی به این باور است که در حکومت وحدت ملی هر دو رهبر برنده و بازنده برای افغانستان کار خواهند کرد و با این حال توافقات بدست آمده را در چوکات یک اعلامیه میداند نه موافقتنامه.
– از جانب دیگر بروز این اختلافات در روند بازشماری آرأ فوق العاده تأثیر گذاشته. هرگاه توافقات سیاسی به نتیجه نرسد پروسۀ تکنیکی شمارش آرأ دچار بحران بزرگی خواهد شد که برخورد فزیکی نماینده های دو تیم رقیب هنگام بازشماری آرأ و حمله به ژورنالیستان در هنگر شمارش آرأ را میتوان نمونه های کوچک آن به شمار آورد.
در حالیکه هنوز سرنوشت ابطال آرأ معلوم نیست، صف آرایی طرفداران هر دو تیم در داخل تیم ها بر ضد توافقات بدست آمده موضوعی میباشد که ممکنست اجرای موفقانه این پروسه را به مخاطره بیاندازد.
دو کاندیدا و یک انتخاب
در پایان مصرف یکصد و چند میلیون دالر جامعه جهانی در کارزار انتخابات با اتهامات تکان دهنده یی که بر کمیسیون انتخابات و شکایات انتخابات وارد شد، اکنون چشم همگان به سوی ناظران بین المللی در پروسۀ بازشماری آرأ میباشد.
روزهایی که بسیاری استدلال مینمودند که در کمیسیون انتخابات و شکایات انتخابات نمایندگان سازمان ملل یک امر ضروری میباشد را همه به یاد دارند، ولی اکنون هیچکس از آنانی که به افغانی شدن پروسه انتخابات افتخار میکردند نمی پرسد که مسوولیت این افتضاح و رسوایی را که دو کمیسیون با ترکیب افغانی در منجلاب آن دست و پا می زنند و جهان برای میانجیگری وارد صحنه شده کی به عهده میگیرد؟
در حال حاضر حکومت وحدت ملی را بسیاری ها به مفهوم آخرین امکان و تقسیم قدرت درک میکنند، هرگاه این روند به ناکامی بیانجامد در حالیکه امکان تدویر انتخابات دور سوم از نظر قانون اساسی ممکن نیست، کشور وارد بحران بزرگی خواهد شد.
ناکامی انتخابات به مفهوم درز برداشتن دیوار دموکراسی و نابودی ارزشهای مندرج قانون اساسی میباشد. هر یک از دو کاندیدا با تمام ضعف ها و نقایصی که در کار وجود دارد باید این جرئت اخلاقی را داشته باشند که شکست را بپذیرند و جرئت تبریک گفتن به طرف مقابل را داشته باشند و با این حال هرگاه اپوزیسیونی جدا از حکومت بخاطر نظارت بر اعمال و اجراآت حکومت آینده تشکیل شود که موارد اختلاس، رشوه، فساد، قاچاق و… تیم رقیب را مو به مو افشأ نماید شاید برای دورۀ بعدی به مثابۀ گل سر سبد آرزو های مردم بتواند دو دور مسلسل در افغانستان قدرت را در دست داشته باشد و اما اگر هدف چوکی و رسیدن به چوکی ها باشد باید این گفته سعدی را برای دوتیم شوقی قدرت باز خواند که:
بهر شامت گاو حاضر گوسفندت در پسین
صبح اینک ماکیان وا لله خیرالرازقین Ÿ

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: