قدرت بی قدرتان

شماره(203) چهارشنبه (12) قوس 1393 / (3) دسمبر 2014

واسلاو هاول

1377066_686133171483601_428064682399193223_n

من در سال 1978 در مطلبی به مقوله کمتر اشاره شده، «قدرت بی قدرتان» پرداختم و توضیح دادم که این حرکت چگونه میتواند مزایای بیشماری را حتی در مقابله با رژیمهای سرکوبگر به همراه بیاورد. البته اگر هر کدام از ما برای مقابله با دروغهایی که ما را احاطه کرده تصمیم گرفته و زندگی شخصی خود را بر اساس راستی بنا نهیم.
بسیاری این گونه استدلال کردند که این ساده نگریهای دن کیشوت چک است که به آسیابهای بادی حمله میبرد. از بسیاری جهات این بدبینی در آن زمان بجا بود. لئونید برژنف رهبر اتحاد شوروی که ده سال پیش از آن تانک ها را برای پایان دادن به اصلاحات سیاسی به چکسلواکی فرستاده بود، هنوز در کرملین در راس قدرت بود. هنوز چند سالی به جنبش همبستگی کشور همسایه، لهستان مانده بود. حرکتی که پیروزی های درخشان اش علیه رهبران ناخواسته، آرامش را به کشورهای اروپای شرقی و میلیون ها نفری که درجستجوی دولتی واقعی بودند، برگرداند. من و دوستانم مدتی در زندان گذرانده بودیم و در طی سال های بعد مجددا به آن جا برگشتیم.
با همه اینها، درست یازده سال بعد از نوشته من درباره اینکه مردم معمولی میتوانند به زندگی بر مبنای درستی دست یابند، شاهد سلسله پیروزی های درخشان مردم منطقه و از جمله کشور خودم بودم. طی آن چه بعدها به انقلاب مخملی شهرت یافت، چک ها و اسلوواکها خشونت مقامات رسمی را به چالش طلبیدند تا از فروپاشی سریع حکومت به ظاهر تسخیر نشدنی و سرا پا دروغ، در نوامبر 1989 اطمینان یابند. همه چیز در یک هفته پایان یافت. من افتخار این را یافتم که نخستین رئیس جمهور کشورم در حرکت به سوی دموکراسی باشم.
امروز میلیون ها نفر در شرایطی زندگی می کنند که به نظر می رسد هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. ولی باید بدانید که خیزش هایی که در سال 1989 در اروپای شرقی به وقوع پیوست، حاصل کنش های افراد و مردم معمولی بود که با همکاری با یکدیگر تغییر را اجتناب ناپذیر کردند.
کنش های کوچک ایستادگی از کسانی ستایش می کند که در جستجوی زندگی مبتنی بر راستی بوده و بر جامعه خود اثر گذار بودند. من در دوران زندگی خودم به کرات شاهد بودم که کنش های کوچک ایستادگی چنان اثرات بی نظیری داشتند که هیچ کس آن را پیش بینی نمی کرد. کنش های کوچک ایستادگی تنها گذشته و حال را شامل نمی شود، به آینده نیز مربوط می شود.Ÿ

پاسخی بگذارید

