باغبـــــان

شماره ( 208 ) چهارشنبه ( 17) جدی ( 1393) / ( 7) جنوری ( 2015)

اثر رابندرنات تاگور
ترجمۀ عبدالرحمان پژواک
نقاشی اسراییل رویا

baghban

۱
نوکر: ای ملکه، بر من رحم کن!
ملکه: مجلس ختم شده است و خدمتگاران من همه رفته اند. تو چرا بیوقت و بعد از وقت آمده ای؟
نوکر: نوبت من وقتی فرا میرسد که دیگران رفته باشند. من آمده ام برای آنکه بپرسم با این خدمتگار آخرینت چه خواهی کرد؟
ملکه: درین وقتیکه گذشته است چه میخواهی از من داشته باشی؟
نوکر: مرا باغبان گلستان خویش بساز.
ملکه: این چه ابلهی است؟
نوکر: من شغل دیگرم را خواهم گذاشت. شمشیرها و نیزه های خود را بخاک میافگنم. مرا به دربارهای دور مفرست. دیگر بمن کار فتوحات را مسپار. مرا در گلستان خویش باغبان بساز.
ملکه: درآنجا کار تو چه خواهد بود؟
نوکر: بندگی روزهای بیکاری تو! من سبزه های راهی را که تو صبحگاه از آن میگذری، جایی را که گلهای میرنده قدمهای ترا نیایش میکنند، تروتازه خواهم داشت. من ترا در غوزی که در میان شاخه های درخت اسپتانا آویخته است، غوز خواهم داد. جایی که پرتو ماه شامگاهی برای بوسیدن دامن تو با برگ درختان درمیآویزد…
چراغی را که پهلوی بستر تو میسوزد با روغن معطر پر خواهم کرد. من پای تخت ترا با نقشهای عجیب خمیرۀ صندل و زعفران خواهم آراست.
ملکه: انعام تو چه خواهد بود؟
نوکر: که بمن اجازه بدهی تا دست مشت شده و کوچک ترا که مانند پندکهای نیلوفر است در دست بگیرم، زنجیرهای گل را در دست تو ببندم، کف پایت را با شیرۀ گلبرگ درخت اشوکا رنگ کنم و داغ غباری را اگر اتفاق آنجا احداث کند، ببوسم.
ملکه: دعاهای تو مستجاب اند. نوکر من، تو باغبان گلستان من خواهی بود.Ÿ

1 Comment »

  1. فرهنگی گرامی داوود سیاووش تشکر ازینکه به نشر کتاب «باغبان» اثر رابندرنات تاگور شاعر، نویسنده و فیلسوف بزرگ هند به ترجمانی استاد عبدالرحمان پژواک آغاز کرده اید. دوستان میتوانند این کتاب را در صفحۀ خاص استاد پژواک در فیس بوک نیز مطالعه کنند. با درود، پروین پژواک


RSS Feed for this entry

پاسخی بگذارید

