یک زن و هزار سودا 3

شماره ( 214) چهارشنبه ( 29) دلو ( 1393) / ( 18 ) فبروری ( 2015)

abc_barbara_walters_130512_wblog
نوشته: باربارا والترز
مترجم: محمود طلوعي
3
در آغاز مراسم جشن هاي دو هزارو پنجصد مين سال شاهنشاهي ايران در روز 15 اكتبر 1971 تماشاگران آمريكايي مي توانستند مرا در يك اتاقك شيشه اي در برابر دشت وسيعي كه مي بايست مراسم رژه سپاهيان ايراني در آن آغاز شود ببينند. از همين مكان من حركت ارابه هاي جنگي و پياده نظام و سواره نظام ايراني را د ر طول تاريخ دو هزار و پنجصد ساله اين سرزمين كه از عهد پادشاهان هخامنشي در سال 559 قبل از ميلاد مسيح آغاز مي شد گزارش مي كردم و بينندگان ضمن گزارش من حركت سپاهيان دوران هخامنشي و سپس سلوكيان و اشكانيان و ساسانيان و بعد از آ ن طاهريان و صفاريان و سلجوقيان و سلسله هاي ديگر پادشاهي ايران را نظاره مي كردند. دوربين تلويزيون بيشتر روي سپاهيان و تماشاگران عالي مقام اين مراسم بود و بينندگان كمتر متوجه اين نكته مي شدند كه من مطالب تاريخي مربوط به اين مراسم را به كمك دوست انگليسي خود كه گزارش اور ا براي راديوي بي بي سي از طريق گوشي خود مي شنيدم تكرار مي كنم. تنها مشكلي كه در ضمن اين گزارش پيش آمد اين بود كه خبرنگار بي بي سي مراسم را براي راديو گزارش مي داد و مي بايست آن را براي تلويزيون گزارش كنم. به علاوه شبكه تلويزيوني (( ان . بي . سي)) در فواصل معيني پيام هاي بازرگاني پخش مي كرد. و برنامه راديويي بي بي سي بدون وقفه پخش مي شد و من ناچار بودم پس از هر وقفه اي در پخش برنامه روي ميد اد ، آنچه را كه د راين فاصله رخ داده بود و گاه بيش از صد سال تاريخ را در بر مي گرفت. خلاصه كنم و با همه دشواري كم و بيش در اين كار موفق شدم.
سفارت شماره يك خارجي در واشنگتن ، از نظر تجمل و گشاده دستي و برگزار ي مهماني هاي مفصل و پرزق و برق ، سفارت ايران بود كه در سال هاي آخر سلطنت شاه، اردشير زاهد ي سفير مجرد و عياش ايران در راس آن قرار داشت . اردشير زاهدي قبل از اين كه به مقامات مهم دولتي و سفارت ايران در آمريكا منصوب شود، داماد شاه بود. ولي زندگي زناشويي او با دختر شاه، پرنسس شهناز دوام نيافت. آنها در مدت كوتاه زندگي زناشويي خود صاحب دختري هم شدند، ولي شهناز سر انجام از او طلاق گرفت . جدايي اردشير زاهدي از شهناز در اعتماد شاه نسبت به وي خللي به وجود نياوردو اردشير بعد ها وزير خارجه و سر انجام سفير ايران در واشنگتن شدو انقلاب ايران در دوران سفارت او در واشنگتن به وقوع پيوست.
سفير ايران مردي با هيبت و درشت اندام، بلند قد و سيه چرده با سري بزرگ و پر مو و دماغ برجسته بود. چهره اي هميشه خندان داشت و با همه خوش و بش مي كرد. او در عين حال مردي زيرك و باهوش و بيش از هر كس ديگري د ر آمريكا از اعتماد شاه برخوردار بود. زاهد ي براي پيشرفت كار خود به روابط عمومي و ترتيب مجالس ضيافت مجلل با صد ها مهمان از دولتمردان و سياستمداران و طبقات مختلف اعتقاد داشت. در اين مهماني ها مشروبات بحد وفور، تلي از خاويار ايراني و انواع غذا ها براي طبايع و سلايق مختلف سرو مي شد. شما مي توانستيد تا دلتان بخواهد بخوريد و بنوشيد يا د ر كناري ايستاده و تماشا كنيد . در مجالس مهماني سفير ايران كه زبانزد خاص و عام بود و در رسانه هاي آمريكا يي هم منعكس مي شد، موسيقي و رقص هم بر قرار بود و از جمله مي توانستيد رقص شكم را هم تماشا كنيد ! ستاره گان سينما هم از جمله مدعوین اين مهماني ها بودندو اگر در گوشه اي سياستمداران گرم صحبت بودند، در گوشه ديگري عده اي با ستارگان سينما گرم مي گرفتند. من نمي دانم ترتيب اين قبيل مهماني ها ابتكاري خود سفير بود يا شاه هم آن را تاييد مي كردو مانند خود زاهدی بر اين باور بود كه اين كار شيوه اي براي پيش برد مقاصد سياسي خودش در آمريكاست.
يكي از مهمانان مورد علاقه سفير در ضيافت هاي سفارت اليزابت تايلور ستاره معروف سينماي هاليوود بود. شايعاتي هم بر سر زبان ها بود كه سفير واليزابت تايلور روابط عاشقانه اين باهم دارند، ولي به نظر من او هيچ وقت با زني رابطه دايمي و عاشقانه نداشته است . من هم از مهمانان دايمي ضيافت هاي سفير بودم و حالا مي توانم اين مطلب را فاش كنم كه در يكي از مسافرت هاي فرح پهلوي به امريكا ، اردشير زاهدي از من خواست كه همراه اوباشم و مرا به عنوان (( دوست دختر)) خود به فرح معرفي كرد . من قبلا با ملكه ايران كه به عنوان ((شهبانو)) از او نام برده مي شد ملاقات كرده بودم . شهبانو مرا مي شناخت و زاهدي مي دانست كه من به اصول و تشريفات نشست و برخاست با ملكه آشنا هستم . البته من از مهماني ها و پارتي ها خصوصي سفير هم خبر داشتم و مي دانستم كه در اپارتمان خصوصي خود در شماره (( 21)) از عده اي از مقامات و دوستان نزديك خود به طور خصوصي پذيرايي مي كند.Ÿ
بقیه در آینده

پاسخی بگذارید

