یک زن و هزار سودا – 8

شماره ( 225) چهارشنبه ( 16 ) ثور ( 1394) / ( 6 ) می ( 2015)

Barbara Walters Honored With A Star On The Walk Of Fame

diana
نوشته: باربارا والترز
ترجمه: محمود طلوعی
ملاقات و مصاحبه با پرنسس دايانا ، همسر پرنس چارلز وليعهيد انگلستان ، كه مانند پرنسس گريس در سنين جواني در يك حادثه اتومبيل در گذشت ، يكي از آرزوهاي ديرين من بود. پرنسس دايانا كه هم عروسي او با ولعيهد انگلستان با شكوه ترين عروسي قرن خوانده شد وهم تشييع جنازه او بي ترديد با شكوه ترين مراسم تشييع جنازه قرن بود، همچنين شايسته لقب « محبوب ترين زن قرن بيستم» است و مصاحبه با چنين زني آرزوي هر روزنامه نگار و گزارشگر و برنامه ساز تلويزيوني بود. انجام چنين مصاحبه اي تا زماني كه پرنسس دايانا از وليعهد انگلستان جدا نشده بود، امكان پذير نبود و پس از جدايي وي از پرنس چارلز نيز محدوديت هايي كه در بار انگلستان براي ا و وضع كرده بود مانع تماس و مصاحبه او با رسانه ها مي شد. با وجود اين من توانستم در سا ل 1955 در سفري به لندن و قت ملاقاتي از او بگيرم . اختلاف پرنسس دايانا با همسرش در اين تاريخ علني شده بود و پرنسس دايانا از پرنس چارلز جدا شده و در يك كاخ اختصاصي در همسايگي پرنسس مارگارت خواهر ملكه زندهگي مي كرد. جدايي پرنسس دايانا از همسرش هنوز رسما اعلام نشده بود و پرنسس هنوز همسر قانوني وليعهد انگلستان به شمار مي آمد ، به همين جهت پرنسس از انجام يك مصاحبه تلويزيوني كه هدف اصلي من بود معذرت خواست . ولي حاضر شد به طور خصوصي با من ملاقات كند و تاكيد كرد كه مطالبي كه ممكن است در اين ملاقات بيان كند ، بدون جلب موافقت قبلي او قابل انتشار نخواهد بود.
اندكي قبل از ملاقات من با پرنسس دايانا كتاب جنجال بر انگيزي در باره او به قلم « آندريو – مورتون» منتشر شده بود كه در آن اسراري از زنده گي خصوصي پرنسس و علل اختلاف و جدايي او از پرنسس چارلز ، كه به ماجراي روابط عاشقانه پرنس چارلز بايك زن مطلقه آمريكايي به نام « كاميلا – پاركربوولس » مربوط مي شد ، فا ش شده بود . نخستين سوال من از پرنسس دايانا طبعا در بار ه اين كتاب جنجالي بود . پرنسس ابتدا هر گونه مشاركت در كار انتشار اين كتاب و افشاي مطالبي را كه در آن عنوان شده بود تكذيب كرد، ولي بعدا پذيرفت كه مورتون با او ملاقات هايي داشته و مور تون گفتگوهاي خود را با او روي نوار ضبط كرده و مور د استفاده قرار داده است . پرنسس افزود كه قرار نبود مورتون اين مطالب را بدن موافقت قبلي او منتشر كند كه در اين مورد به قول و قرار خود عمل نكرده است . در واقع دايانا اصل مطالبي را كه در كتاب مورتون عنوان شده تكذيب نمي كرد، بلكه انتشار آنرا قبل از اعلام طلاق رسمي خود از پرنس چارلز مناسب نمي دانست.
دايانا درباره علل جدايي خود از پرنس چارلز گفت كه زنده گي زناشويي انها از همان سالهاي نخستين با مشكلاتي همراه بود ه و دلبستگي چارلز به يك زن ديگر همواره او را آزار مي داده است. دايانا چندين سال اين وضع را به خاطرعشق و علاقه اي كه به دو پسرش داشت تحمل كرد ، ولي سرانجام طاقت نياورد و تصميم به جدايي گرفت . پرنسس دايانا از رفتار خانواده همسرش ، به خصوص مادر پرنس چارلز ( ملكه اليزابت دوم ) نسبت به خود خشمگين بود و مي گفت آنها مي خواستند چنين وانمود كنند كه من نظر رواني مشكل دارم و به اين عنوان رفتار همسرم را توجيه مي كردند، در حالي كه عصبانيت و افسردگي من ناشي از رفتار او بود.
هنگامي كه از دايانا خداحافظي مي كردم بار ديگر تقاضاي خود را براي انجام يك مصاحبه تلويزيوني با او تكرار كردم و گفتم سوالات خود را در اين مصاحبه قبلا با او هماهنگ مي كنم و بيشتر به برنامه هاي او براي آينده مي پردازم تا خاطرات تلخ گذشته . دايانا گفت به محض اين كه براي انجام چنين مصاحبه اي آمادگي پيدا گنم با من تماس خواهد گرفت . دايانا مرا تا اتومبيلم بدرقه كرد و با ر ديگر گفت كه اگر براي انجام يك مصاحبه تلويزيوني امادگي پيداكند من اولين كسي هستم كه با او مصاحبه خواهد كرد.
اما پرنسس دايانا قبل از من با يك خبرنگار جوان بي بي سي ، مارتين بشير مصاحبه كرد و علنا در باره روابط شوهرش با «كاميلا پاركر بوولس» سخن گفت . سخنان بي پرده دايانا در اين مصاحبه طوفاني بر انگيخت و موجب تسريع در انجام تشريفات طلاق رسمي دايانا از پرنس چارلز گرديد. در اين ميان يكي از دوستان نزديك پرنسس دايانا كه دوست نزديك خود من هم بود ، رازي را با من در ميان گذاشت كه به تقاضاي وي از افشاي آن خودداري كردم . دايانا پس از جدايي از پرنس چارلز بايك پزشك متخصص قلب پاكستاني به نام « حسنات خان» رابط عاشقانه اي پيدا كرده بود، تاجايي كه پس از طلاق از پرنس چارلز قصد ازدواج با اوو را داشت. اين ازدواج بيشتر به خاطر مذهب حسنات خان سرنگرفت ، ولي روابط عاشقانه آنها ادامه يافت. مارتين بشير خبرنگار پاكستاني الاصل بي بي سي هم از دوستان حسنات خان بود و دايانا به توصيه خان با او مصاحبه كرده بود.
چنان كه مي دانيم پرنسس دايانا بعدها به يك جوان مسلمان ديگر ، پسر يك ميليونر مصري كه صاحب فروشگاه عظيم « هاروز» لندن و چندين موسسه بزرگ تجارتي در انگلستان است ، دل باخت و ازدواج آنها قطعي به نظر مي رسيد كه دايانا و نامزد مصريش در يك سانحه مرگبار اتومبيل در پاريس جان باختند. من موفق نشدم به آرزوي خود براي انجام يك مصاحبه تلويزيوني با پرنسس داينا نايل شوم ، ولي در مراسم تشييع جنازه با شكوه او در لندن حضور يافتم و به طور زنده آن را براي صدها ميليون بيننده اين برنامه در سراسر جهان گزارش دادم . در حاشيه اين مطلب ، اضافه مي كنم كه پس از مرگ دايانا و ازدواج پرنس چارلز با زني كه موجبات جدايي دايانا از وليعهد انگلستان و فاجعه مرگ او را فراهم آورد، براي ملاقات و مصاحبه با اين زن «كاميلا پاركر باولس» نيز تلاش زيادي كردم. كاميلا كه من در برنامه تلويزيوني خود از او به عنوان يك زن افسونگر نام برده بودم حاضر به مصاحبه با من نشد، زيرا مي دانست سوالاتي با او در ميان خواهم گذاشت كه در پاسخ آن در خواهد ماند.Ÿ
بقيه در آينده

پاسخی بگذارید

