6 راه جلوگیری از پیری

شماره (226)چهارشنبه ( 23) ثور ( 1394) / (13) می ( 2015)

پیر شدن پدیده‌ای غیرقابل اجتناب است. اما چگونه پیر شدن به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. شما می‌توانید با این 6 راه، سرعت فرایند پیری را کم کنید و از سن واقعی خود جوان‌تر به نظر برسید.
1- غذاهای التهاب‌زا نخورید
غذاها می‌توانند التهاب را در بدن افزایش دهند. التهاب در چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان نقش مهمی دارد. خوردن غذاهای سرخ شده، فراوری شده، قند، کربوهیدرات‌های تصفیه شده (مانند شیرینی‌ها، نوشابه و آرد سفید)، الکل، نمک، روغن ذرت و گوشت قرمز، را کنار بگذارید. امی گادسون، متخصص تغذیه ورزشی تگزاس رنجر می‌گوید: «این پروتئین گوشت نیست که باعث التهاب می‌شود، بلکه چربی‌های اشباع آن ایجاد التهاب می‌کنند.» بنابراین مصرف کم گوشت، معادل 110 تا 170 گرم از یک فیله نازک (که فاقد چربی اشباع است) التهابی را که در اثر خوردن یک استیک 450گرمی ایجاد می‌شود، ایجاد نمی‌کند.
2- زیاد آب بنوشید
همه سیستم‌های بدن وابسته به آب هستند و همه ما مقدار کافی آب نمی‌خوریم. مردها روزانه به 13 فنجان مایعات و زن‌ها به 9 فنجان نیاز دارند. همچنین به گفته گادسون «با افزایش سن مقدار آب بدن کاهش می‌یابد.» «علاوه بر این با افزایش سن بدن توانایی خود را در تشخیص تشنگی از دست می‌دهد. نخوردن آب کافی موجب یبوست، مشکل تعادل و زمین خوردن، عفونت های مجاری ادراری، مشکلات کلیوی و کاهش توانایی ترمیم زخم می‌شود.» رنگ ادرار شاخص میزان کم‌آبی بدن است. در بهترین حالت، ادرار باید زرد کمرنگ تا بیرنگ باشد و هرچه تیره‌تر باشد، نشان‌دهنده سطوح مختلف کم‌آبی است.
3- از آفتاب دوری کنید
اگر می‌خواهید صورتتان چروک نشود، از خود در برابر خورشید محافظت کنید. خورشید مسئول 80درصد پیری صورت است. دلفین لی، متخصص پوست و رئیس ایمونولوژی مؤسسه سرطان جان‌وین کالیفرنیا، می‌گوید: «پوست پیر، نتیجه قرار گرفتن در معرض نور و در نتیجه اشعه UV است. نور UV باعث آسیب به DNA و در نتیجه تخریب سلول‌های پوست و کلاژن می‌شود و پوست انعطاف‌پذیری خود را در طول زمان از دست می‌دهد.» علاوه بر استفاده روزانه از ضدآفتاب (SPF30+)، سعی کنید کمتر در معرض نور قرار بگیرید و همیشه محصولات محافظتی در برابر خورشید را همراه خود داشته باشید.
4- به دنبال چیزهای شاد باشید
بر اساس بررسی در سال 2014، خندیدن به طنزهای تلویزیونی یا فیلم‌های کمدی، هم حس خوبی به شما می‌دهد و هم به تقویت حافظه و کاهش هورمون استرس کورتیزول کمک می‌کند. محققان دانشگاه لومالیندا 20 دقیقه فیلمی خنده‌دار را به دانشجویان سالم و دانشجویان مبتلا به دیابت نشان دادند. از این دانشجویان تست حافظه گرفته شد و نتایج آن با نتایج تست حافظه گروه کنترل، که فیلم خنده‌دار ندیده بودند، مقایسه شد. نتایج تست در گروهی که فیلم را دیده بودند، بهتر بود و همچنین سطح کورتیزول آنها تغییر قابل توجهی کرده بود.
5- سیگار را کنار بگذارید
سیگار کشیدن موجب مشکلات زیادی از جمله سرطان ریه می‌شود و همچنین فرایند پیری را تسریع می‌کند. لی می‌گوید: «بین سفید شدن موها و مصرف تنباکو ارتباط وجود دارد. دود تنباکو حاوی کارسینوژن‌هایی است که موجب ایجاد استرس‌های اکسیداتیو می‌شود و ترکیبات شیمیایی حساس مسئول رنگدانه‌های پوست و مو را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.»
سیگار کشیدن نه تنها باعث سفید شدن موها می‌شود، بلکه باعث ایجاد چروک در پوست هم می‌شود. تحقیقی در سال 2013 به بررسی دوقلوها، یکی سیگاری و یکی غیرسیگاری،‌ پرداخت و دیده شد چروک‌های صورت و دیگر علائم مربوط به پیری در فرد سیگاری بیشتر است. به گفته لی، سیگار کشیدن همچنین باعث کوتاه شدن طول تلومرها، که شاخص طول عمر است، می‌شود.
6- خواب کافی داشته باشید
پوست بهای کمبود خواب شما را می‌دهد و باعث پیرتر به نظر رسیدن شما می‌شود. لی می‌گوید: «چین و چروک‌هایی که دور چشم و دهان افرادی که دارای کمبود خواب هستند، ایجاد می‌شود، موجب خسته و خواب‌آلود به نظر رسیدن آنها می‌شود.»
در یک بررسی به وسیله Estee Lauder، شرکت بسیار بزرگ لوازم آرایشی، نشان داده شد، افراد دارای کمبود خواب علائم پیری پوست (خطوط واضح، رنگ ناهموار پوست و انعطاف‌پذیری کم پوست) را بیشتر نشان می‌دهند و سرعت بهبود آسیب‌های حاصل از استرس‌های محیطی،‌ مانند اشعه UV، در آنها کمتر است. بنیاد ملی خواب، 7 تا 9 ساعت خواب را برای افراد 26 تا 64 سال توصیه می‌کند و افراد بالاتر از 64 سال هم به همین میزان خواب، بین 7 تا 8 ساعت، نیاز دارند.
انجام این توصیه‌ها باعث می‌شود، در هر سنی به بهترین شکل دیده شوید و حس خوبی داشته باشید.Ÿ
انترنت

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: