بیایید با پرندگان مهربان باشیم

شماره ( 230) چهارشنبه (20) جوزا (1394) / (10) جون ( 2015)
11264357_10207159676535059_1087710380_n
به بهانه روز جهانی محیط زیست
از دیری متوجه شده بودم که موسیچه ای گاه و نا گاه به برندۀ خانۀ من سر می زند و خس و خاشاک با خود میاورد. من و او هر روز روی این موضوع با هم به نحوی برخورد می کردیم. من خس و خاشاکش را از گلدان هایم برون می آوردم وداخل خانه گک پرنده ها که در برنده ام نصب کرده بودم جا بجا می کردم اما روز بعدش باز هم خس و خاشاکش در گلدان می بود. بالاخره تصمیم گرفتم که گلدان ها را از برنده اتاقم برون کنم تا موسیچه به خانه گک خود جا بجا شود. هنگامی که می خواستم گلدان ها را برون کنم متوجه دو تخم در بین گلدان شدم. لبخندی به لبانم نقش بست و دانستم موسیچه گلدان ها را امن تر از خانه گک چوبی یافته بود. پرنده گک مهاجر و خسته بالاخره پناهگاه امنی یافته بود. من هم تا جایی کوشش می کردم برایش غذا فراهم کنم. دانه های ارزن، برنج و گندم را برایش می گذاشتم. بعد از یک و نیم ماه جوجه ها از تخم بیرون آمدند. جوجه های زیبا و پشم آلود.
با ایشان انس گرفته بودم هر روز از پنجره نگاهشان می کردم. داشتند رسم و روش زندگی را از مادر خود میاموختند. مادرشان دیگر به غذای که برایشان می انداختم توجه نداشت و روز ها مسافت زیادی را می پیمود و خودش غذای جوجه هایش را فراهم می کرد. روز ها گذشت جوجه ها بزرگ شدند و یاد گرفتند از یک گلدان به گلدان دیگر جست و خیز بزنند. و به انتظار مادر شان دقیقه شماری کنند. گاهی سر و صدای شان را می شنیدم که از آمدن مادر شان استقبال می کردند. صبح ها سر و صدای شان مرا از خواب بیدار می کرد و مشتاقانه به سوی پنجره میشتافتم تا آن ها را ببینم.
اما خیلی زود روز وداع مان رسید دیگر جوجه ها بزرگ شدند و پرواز را آموختند. داشتم از پنجره تماشایشان می کردم که از یک شاخ به شاخی دیگری پریدند و بعدش بال ها را گشودند بزرگ و بزرگتر، وسیع و وسیعتر و برخاستند به سوی پهنه ای بیکران آسمان، به سوی سرنوشت و فقط یک نگاهی به من انداختند و حس کردم می گویند دیگر وقتش رسیده ما حالا می رویم خداحافظ.
ناگهان دردی قلبم را فشرد درد تنهایی و درد زیستن بدون آن دو!
زندگی همین است و توانمندی تولد دیگردر زندگی. آن دو پرنده توانا شدند که پرواز کنند و به سوی سرنوشت خود بشتابند. و من هم چشم به راهم که میزبان جوجه های آن دو هم باشم!Ÿ
نیلاب حکیم

پاسخی بگذارید

