اگـــــر در شهر دزدی شـــد بایــــد گردن حاکم را زد!

شماره 255 چهارشنبه 11 قوس 1394/ 2 دسمبر 2015

از امیر تیمور سوال می‌کنند كه:
چگونه امنيتی در كشور پهناور خود ايجاد نمودی كه وقتی زنی با طبقی از جواهرات طول كشور را طی می‌كند؛ كسی به او تعرضی نکرده و جسارتی نمی‌كند؟
در جواب، جمله كوتاه ولی با تأملی می‌گويد:
در هر شهری که دزدی ديدم، گردن داروغه را زدم!
***
روزی بهلول را گفتند:
شخصي که دزدی کرده بود را گرفته اند، به نظرت بايد چکارش کنند؟
بهلول گفت: بايد دست حاکم آن شهر را قطع کرد.
همه با تعجب پرسیدند: چرا؟ مگر حاکم دزدی کرده که دستش را قطع کنند؟
بهلول در جواب گفت: گناهکار اصلی حاکم شهر است که مردمش بايد براي امرار معاش دزدی کنند!
***
از امیری پرسیدند: در مدت زمان محدودی که داشتی چطور این مملکت را از هرچی دزد پاک کردی؟
گفت: من خودم دزدی نمی کردم و نمی گذاشتم معاونم هم دزدی کند.
اونم از این که من نمی گذاشتم او دزدی کند، نمی گذاشت معاونش دزدی کند و ….
تا آخر همین طور…
اگر من دزدی میکردم تا آخر دزدی میکردند و کشور می شد دزدخانه،
همه هم دنبال دزد میگشتیم و چون همه ما دزد بودیم هیچ دزدی هم محکوم نمی کردیم مردم هم گیج و ویج می شدند.Ÿ

پاسخی بگذارید

