بیست سال پس از ورود ماهواره به هند

مانیکا چوپرا

بیست سال پس از ورود ماهواره به هند ، امروزه بالغ بر 515 کانال ماهواره ای و کابلی ، 134 میلیون خانوار را پوشش داده است .

تلویزیون سرگرمی مردم هند، هرنوع زنده گی آنها ، افکار و حتی خوراکشان را تحت تاثیر قرار داده است . منصفانه است اگر بگوییم امروزه تلویزیون رسانه عمومی ، ملی ،برجسته ، یگانه و در برخی موارد عامل تغییر فرهنگ گردیده و این وسیله را به عامل تاثیر گذار مشترکی تبدیل نموده است . 52 سال پیش بود که نخستین گام های ایجاد شبکه ملی برداشته شد . و تنها 20 سال پیش بود که کانال های ماهواره ای و کابلی معرفی گردیدند، سپاس از جنگ خلیج فارس در سال 1991 که به گسترش تلویزیون کمک شایانی نمود ، باتماشای موقعیت ها و فرصتهای در تلویزیون کابلی ، بنیانگذارنی چون صبحاش چاندرا، که اصالتا تاجر برنج بود ، چندین کانال راه اندازی نمود و الگویی ترسیم کرد که طی آن ابعاد رسانه ای هند به شدت تغییر یافت.

در چنین شرایطی گرچه «دوردارشان «، پخش کننده تلویزیون ملی هند ، ممکن است به عنوان بزرگترین شرکتی که در دسترس است به کارش ادامه دهد اما بازار پخش کانالهای ماهواره ای و کابلی بیشترین پوشش تصاویر را در دست دارند . با انگیزه ایجاد شده توسط سیاست های آزاد سازی در سال 1992، این بخش به پیشرفت شایانی دست یافت. اودای شانکار مدیر ارشد گروه ستاره و رئیس بنیاد ارسال امواج رادیو تلویزیونی هند – سرحلقه مجموعه ارسال کنننده گان امواج رادیو تلویزیون – اینگونه بیان میدارد که : ( رفع موانع قانونی در اوایل دهه 1990 لحظه خاصی در تاریخ تلویزیون هند بوده است .)

از یک ارسال کننده امواج تلویزیونی در سال 1969، اینک 515 کانال ماهواره ای و کابلی به غالب زبان های رایج کشور تصاویر ارسال میگردد. در میان این شبکه های زی تی وی، استار تی وی ، اس ای تی ، اچ بی او ، سی بی اس ، یوتی وی ، دیسکاوری ، نشنال جئو گرافیک ، ان دی تی وی ، سی ان ان – آی بی ان ، بی بی سی ، تایمز ناو ، هدلاینز تودی و اچ تاک وارد منازل هندیان گردیده اند . از این تعداد 122 کانال خبری و 380 کانال نیز جنبه سرگرمی دارند. همچنین در سال گذشته 70 کانال خارجی شامل ده کانال سرگرمی به زبان انگلیسی نیز راه اندازی شد که به قول فردی این دوران رابه دوران طلایی تلویزیون در هند تبدیل نموده است.

طبق گزارش بنیاد ارسال امواج رادیو تلویزیونی هند ، کانال های ماهواره ای  و کابلی در میان 223 میلیون خانواری که دارای دستگاه  تلویزیون میباشند به 134 میلیون خانوار راه یافته اند . این مهم شامل 23.7 میلیون مشترک دریافت مستقیم میباشد . هشتاد و پنج درصد ساکنان شهر ها که دارای تلویزیون بوده یا به دسترسی دارند ، هفتاد و پنج در صد شان به کانالهای ماهواره ای و کابلی و یا دریافت مستقیم مجهز میباشند . این در حالی است که مصرف کنننده گان و بینند گان این کانالها روبه افزایش هستند. در حالیکه نرخ رشد خانواده هایی که دارای دستگاه تلویزیون میباشند معادل 10.8 درصد میباشد، نرخ رشد کانالهای ماهواره ای و کابلی به شکل صحیح در حد 15 درصد بوده و در بخش دریافت مستقیم تصاویر نیز رشدی گسترده معاد ل 28 درصد را شاهد می باشیم. در واقع گزارش های حاکی از این است که هند در سال 2012 با پیشی گرفتن از امریکا به بزرگترین بازار دریافت کننده گان مستقیم تصاویر بدل خواهد شد. با افزایش شبکه های تلویزیونی سود ناشی از تبلیغات نیز افزایش یافته و در رشدی برابر میانگین 15 تا 20 در صدی داشته است . سازمان ( شرکای رسانه ای آسیا) ( مدیا پارتنرای شیا) که رسانه و صنعت سرگرمی را دنبال می نماید ، اعلام داشت که مبلغ مصرف شده برای تبلیغات در تلویزیون هند درسال 2011 معادل 2.7 میلیارد دلار خواهد بود که بیست درصد از این مبلغ در آمد صرف ورزش کریکت خواهد شد.

اما تمام این موارد چه معنایی برای تماشاگران و بینندگان خواهد داشت . امروزه برنامه ها ، بسیار پیچیده ،مشکل و پر تخیل گردیده اند و شرایط با زمانی که افراد مشتاقانه باید منتظر می ماندند تاهر یکشنبه دوردارشام فیلم پخش کند ، بسیار متفاوت است . امروزه افراد با هزینه ماهیانه بالغ بر 2.5 دلار بینندگان حدودا به 40 کانال سرگرمی ، اخبار؛ کانال های خاص با موضوع های تخصصی مانند : آشپزی ، یوگا و آموزش های روحانی ومعنوی دست خواهند یافت. بینندگان قادر گردیده اند تا از میان نمایش های پراحساس و پرتصنع، نمایش های عاطفی خانوادگی ، از برنامه های همه پسندی همچون سریال های ساس – باهو ( مادر شوهر -عروس ) تا برنامه های زنده واقعی همچون برنامه های کائون بانگا کرورپاتی ( که به دنبال میلیونر شدن بود) و برنامه ساچ کا ساما ( لحظه واقعی ) و برنامه عامل ناشناخته ،هر کدام را که مایلند انتخاب نمایند، بدون شک در طول دهه گذشته تاثیر تلویزیون بر فرهنگ رایج رقیبی جدی در برابر سینما بوده است .

دیگر ژانر بر طرفدار ، ورزش و به ویژه کریکت است که یکی از سوژه های پرطرفدار نه تنها برای شبکه  های ورزشی بلکه دیگر شبکه ها بشمار می آید. برای مثال مجموع تماشاگران لیگ برتر اخیر هند و مسابقات جهانی بالغ بر 290 میلیون نفر بوده است.

اما این کانال های مسایل جاری هستند که بیشترین فعالیت رابه خود اختصاص داده اند، به گفته راجدیپ ساردسای سردیبر آی بی ام : ( امروزه نزدیک به 100 کانال خبری وجود دارد که در سراسر هند گسترش یافته اند ، خبر بد دراین باب این است که بسیاری از این کانال ها از اعتبار خبری پایینی برخوردار بوده و خبر خوب اینکه تلویزیون موجب ارتباط مردم اجتماع با رویداد های کشور شده است ؛ امری که پیش از این مقدور نبوده است.

یقینا فناوری انسانها رابه پیش خواهد برد. با دیجیتالیزه نمودن کانالها، کیفیت ارسال و همچنین طیف ارسالی آنها بهبود یافت. بازار دریافت تصاویر به صورت مستقیم کشور را به شش ارایه کننده خدمات تقسیم نموده است و در صدد گسترش در ابعاد جهانی میباشد که نتیجه آن برنامه های چند گانه از سرگرمی عمومی تا اخبار و فیلم و بسته های ابتکاری شامل بازی آموزش و یادگیری زبان انلگیسی است.

با تمامی این موارد برجسته مشکل پیش رو اینک جدا سازی مطالب موثر و کار آمد از محتویات مهیج و… و ارایه برنامه کدگذاری برای آنها است. در حال حاضر در مورد کنترول امواج تلویزیونی و یا آزاد گذاردن و دادن حق انتخاب به بینند گان مباحث زیادی مطرح است.

مانیکا چوپرا ستون نویس رسانه ای است.

مجله دورنمای هند

جولای – اگست 2011جلد 25، شماره 2011/5

نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s